Kategorie

Inwestowanie w condohotele

Inwestowanie w condohotele


Czas na zarobek z condohotelu

Czy zdarzyło Ci się, spędzając ostatnie dni wakacji w luksusowym ośrodku lub hotelu, że chciałbyś przedłużyć swój pobyt i pozostać tam na zawsze? Jeśli tak, to nie jesteś osamotniony w tych emocjach.

Dla tych, którzy tęsknią za wakacyjnym stylem życia mamy dobrą wiadomość: od niedawna istnieje możliwość zakupienia na własność luksusowego apartamentu wakacyjnego w światowej klasy kurortach, zamieszkiwanie w nim i korzystanie z udogodnień, a kiedy musisz wrócić do pracy – wynajęcie go gościom hotelowym.

Co to jest hotel typu condo (condohotel)?

Hotele typu condo to zazwyczaj luksusowe hotele cztero- lub pięciogwiazdkowe w najbardziej prestiżowych kurortach albo wysokiej klasy aparthotele w największych polskich miastach. Ze wyglądu na sposób zarządzania i jakość świadczonych usług nie różnią się niczym od typowych hoteli wakacyjnych o wysokiej jakości usług. Jest tylko jedna formalna różnica – poszczególne apartamenty w condohotelu należą do różnych właścicieli.

Ceny apartamentów w takich condohotelach wahają się od 150.000 zł za mikroapartament do nawet 1 miliona zł za luksusowy apartament z widokiem na morze lub góry na najwyższym piętrze pięciogwiazdkowego hotelu.

Dochody z wynajmu apartamentu w condohotelu

Kiedy właściciele luksusowych apartamentów hotelowych nie korzystają ze swojej własności, mogą zdecydować się na przeznaczenie swoich jednostek hotelowych pod wynajem krótkoterminowy.

Profesjonalna firma zarządzająca (operator) zajmuje się wynajmowaniem i utrzymaniem apartamentu oraz części wspólnych, obsługując jednocześnie restaurację, SPA oraz świadcząc typowe usługi dla gości hotelowych.

Na świecie operatorzy condohoteli dzielą się zazwyczaj swoimi przychodami z właścicielami apartamentów w stosunku 50% do 50%. Jednak w Polsce klienci są bardziej świadomi i dla nich wypracowano model stałego zysku z inwestycji na poziomie od 6% do 8% w zależności od lokalizacji, charakteru obiektu i klasy hotelu.

Nie bez znaczenia jest tu marka i doświadczenie operatora condohotelu, szczególnie w przypadku wiodących sieci prestiżowych hoteli. Zarządzając swoimi obiektami korzystają ze skutecznych kampanii reklamowych, rozbudowanych systemów rezerwacji oraz wiedzy i doświadczenia w zarządzaniu. Efektem tego są wyższe ceny wynajmu oraz lepsze obłożenie jednostek hotelowych.

Firma zarządzająca (operator) najczęściej płaci za wszystkie wydatki operacyjne, a właściciele condo płacą za podatki od nieruchomości, ubezpieczenie oraz ewentualnie opłatę za użytkowanie wieczyste.

Inwestor czy wieczny kuracjusz ?

Kupujący condohotele i aparthotele w miejscowościach wypoczynkowych dzielą się zazwyczaj na miłośników wakacyjnego stylu życia oraz inwestorów.

Miłośnicy stylu życia mają tendencję do kupowania apartamentów w swoich ulubionych kurortach i używają swoich apartamentów zazwyczaj pięć – sześć razy do roku. Lubią luksusowe zakwaterowanie, udogodnienia i usługi świadczone w prestiżowych hotelach, ale nie chcą zajmować się problemami związanymi z posiadaniem drugiego domu. Chcą, aby ich nieruchomość była zarządzana przez kogoś innego. A kiedy będą chcieli przyjechać na wakacje, by apartament był gotowy do zamieszkania.

Inwestorzy z kolei są mniej zainteresowani odpoczynkiem w swoich apartamentach i bardziej skupiają się na zysku z inwestycji, podkreślając przepływy pieniężne i wzrost wartości nieruchomości w czasie.

Dla inwestorów kwestia dobrego zarządzania operacyjnego hotelem jest jeszcze bardziej istotna niż dla miłośników wakacyjnego stylu życia. Nie chcą się angażować w bieżące zarządzanie ośrodkiem i szukać możliwości inwestycyjnych. Dlatego tak ważne jest dla nich doświadczenie i potencjał operatora.

Condohotele to atrakcyjne produkty inwestycyjne dla bogatych Polaków. Coraz częściej nabywcami apartamentów w polskich condohotelach są Niemcy, Francuzi, Anglicy czy Rosjanie. Inwestorzy szukają dużych hoteli typu condo najczęściej w najbardziej znanych polskich kurortach takich jak: Zakopane, Szklarska Poręba, Karpacz, Kołobrzeg czy Świnoujście. A w przypadku aparthoteli powodzeniem cieszą się takie aglomeracje jak: Trójmiasto, Warszawa, Kraków i Wrocław.

Napisane na podstawie artykułu Paula Bensona